Emisje spalin z silników Diesla zostały uznane przez Światową Organizację Zdrowia za szczególnie niebezpieczne dla zdrowia ludzkiego. Powodują zawroty głowy i ból, nudności i podrażnienie oczu. Układy wydechowe na stacjach paliw muszą działać prawidłowo.

Wydajne urządzenia do odciągania gazów są ważnym elementem zapewnienia świeżego powietrza w serwisie, zwłaszcza w okresie zimowym. Otwieranie okien lub drzwi w wentylowanych pomieszczeniach usługowych staje się zimne i powstają straty finansowe związane z koniecznością dogrzania warsztatu.

Układy wydechowe muszą być stosowane w warsztatach samochodowych, a oprócz indywidualnych układów wydechowych w placówkach dozoru technicznego musi być zastosowana wentylacja wywiewna i nawiewna w celu zapewnienia dodatkowej wymiany powietrza i alarmu o przekroczeniu czadu, aby automatycznie włączyć wentylację.

odprowadzanie spalin

Rodzaje urządzeń do odsysania spalin
W zależności od przeznaczenia obiektu i rodzaju naprawianych pojazdów urządzenia odciągowe spalin można podzielić na:

-indywidualne – pojedyncze, podwójne lub bębnowe,

  • systemy kanałów instalowane nad sufitem lub pod podłogą.

Układy wydechowe mogą być stałe lub ruchome. Urządzenia mobilne wykorzystywane są na liniach diagnostycznych, czyli gdy pojazd jest w ruchu.

W małych usługach najczęściej stosuje się indywidualne urządzenia odciągowe – pojedyncze, podwójne lub bębnowe. W dużych stacjach serwisowych stosowane są centralne systemy wywiewne składające się z kanałów wentylacyjnych z podłączonymi urządzeniami wywiewnymi lub z magistralą wyciągową.

Indywidualne urządzenia do odciągu spalin
Odciągi spalin pojedyncze lub podwójne stosowane są w pojazdach stacjonarnych do małych usług. System wyciągowy składa się z wentylatora i elastycznych węży z dyszami. Kształt dysz uzależniony jest od rodzaju pojazdu – samochodu osobowego, ciężarowego, strażackiego i ratowniczego. W standardowym wyposażeniu odciągowym pojazdów straży pożarnej i ratownictwa znajdują się prądownice samoczynnie odłączające za pomocą elektromagnesu. Elastyczne węże wydechowe zawieszane są na kablach obsługiwanych ręcznie lub za pomocą dźwigni. Dźwignie zapewniają większy komfort użytkowania. Wentylator wyciągowy można zamontować na ścianie lub kolumnie, a otwór wyciągowy jest połączony z kanałem wyciągowym na zewnątrz budynku.

Zaletą poszczególnych odciągów bębnowych jest automatyczne nawijanie elastycznego węża odciągowego na bęben, którego obrót zapewnia sprężyna lub silnik elektryczny sterowany pilotem. Elastyczny wąż jest podłączony do króćca zasysania gazu wentylatora, a wąż spalinowy na zewnątrz króćca zasysania gazu wentylatora.

Wadą poszczególnych urządzeń odciągowych jest ich przystosowanie do stacjonarnych stanowisk pracy. W efekcie stacje serwisowe często korzystają z przenośnych urządzeń wyciągowych z wentylatorem zamontowanym na wózku umożliwiającym jego przemieszczanie. Typowym rozwiązaniem jest wentylator ze zmienną pozycją króćca ssącego gazu, który należy skierować jak najbliżej rury wydechowej. Dlatego to rozwiązanie nie jest odpowiednie dla wszystkich typów pojazdów.

Elastyczny wąż wylotowy jest podłączony na zewnątrz dyszy wylotowej wentylatora. W dużych stacjach serwisowych z wieloma pracami zaleca się stosowanie centralnych układów wydechowych.

odprowadzanie spalin przez komin
odprowadzanie spalin przez komin

System kanałów nad sufitem
W centralnych, sufitowych instalacjach wyciągowych otwory wyciągowe znajdują się na stałych stanowiskach pracy. Mogą to być węże elastyczne z dźwigniami lub wygodniejsze z bębnami.

Ze względu na opory przepływu powietrza i hałas nie zaleca się stosowania kwadratowych lub prostokątnych kanałów powietrza wspólnego. Najlepiej stosować węże o przekroju kołowym, skręcone pod jak najmniejszym kątem.

system Magistralinė
Jednym z wariantów systemu sufitowego jest system bus. Autobus jest montowany nad sufitem, wzdłuż lub w poprzek stanowisk roboczych, tworząc razem kanał wyciągowy i prowadnice wózka jezdnego z podłączonym elastycznym wężem. Prowadnice wózka i wylot spalin są oddzielone. System autobusowy ma wiele zalet – wózek z elastycznym wężem może poruszać się wraz z pojazdem w ruchu, a zastosowana dysza automatycznego odcinania odłączy się od rury wydechowej, gdy pojazd opuści serwis. Na końcu autostrady znajdują się przystanki, które przytrzymują wózek w końcowych pozycjach. Można również zastosować szyny powrotne wózka (dla linii diagnostycznych). Na jednej autostradzie i kanale odciągowym może znajdować się kilka wózków

System podpodłogowy
Centralny układ wydechowy zainstalowany pod podłogą serwisową jest wygodny dla mechaników, ale w zależności od kosztów można go zainstalować podczas budowy nowego obiektu. Istnieją trzy możliwe rozwiązania dla tego systemu:

Automat z zaworem sterowanym butlą znajduje zastosowanie w bardzo dużych pomieszczeniach.
Przy wężu elastycznym trzymanym w kanale pod podłogą jest to bardzo wygodne rozwiązanie, ale jego wadą jest ograniczona średnica węża elastycznego i wielkość dyszy, która zależy od wielkości kanału. Polecany dla mniejszych serwisów.
Dzięki elastycznemu wężowi podłączonemu do gniazda na podłodze – w tym przypadku można zastosować elastyczne węże o dowolnej średnicy i dysze o dowolnej wielkości. Zaletą jest możliwość wykorzystania jednego węża elastycznego do wielu prac. Mechanik może podłączyć wąż do gniazdka, w którym zaparkowany jest samochód.
Wydajność układu wydechowego
Ze względów bezpieczeństwa układ wydechowy musi być zaprojektowany przez specjalistę zgodnie z potrzebami danego serwisu. Konsultacji udzielają również pracownicy producentów urządzeń wydechowych. Dlatego podajemy tylko ogólne informacje, na które należy zwrócić uwagę:

Minimalną wymaganą objętość spalin, które należy usunąć przez lokalny wąż wydechowy, można obliczyć według następującego wzoru:
V = Vh • n • 0,0363 • 1,25 (m 3 /val.),

gdy:

V (w m 3 / h), objętość przepływu gazów spalinowych przez przewód spalinowych

Vh (l) to pojemność silnika pojazdu,

n (obr/min) to prędkość obrotowa silnika pojazdu.

Zgodnie z zaleceniami Instytutu transportu drogowych, pojazdów o całkowitej dopuszczalnej masie większej niż 3,5 T musi mieć objętość przepływu spalin wynosi 1300 m 3 / godz i średnica węża minimalna wylotowy 150 mm.
Zgodnie z zaleceniami European Service Equipment Association (EGEA) minimalne natężenie przepływu spalin przez lokalny wąż dla silników o pojemności skokowej powyżej 1,6 l wynosi:

  • przy prędkości maksymalnej silnika 1300 rpm, – 1000 m 3 / h. (normalna praca),
  • przy prędkości maksymalnej silnika 2500 rpm, – 1800 m 3 / h. (test wydechowy).

• Minimalny opór cieplny węży elastycznych i elementów mocowanych do rury wydechowej musi wynosić 150°C.