Fale upałów i fale upałów są obecnie powszechną rzeczywistością meteorologiczną. Oto jak radzić sobie z upałem, nawet jeśli nie masz klimatyzacji.

Cała planeta została dotknięta falą upałów , a północno-zachodni Pacyfik wciąż podnosi się po fali upałów, która pobiła rekordy w czerwcu z najgorętszym miesiącem w Ameryce Północnej. Ani lipiec nie wygląda lepiej, ani Rumunia, gdzie meteorolodzy ogłosili kod pomarańczowy z temperaturami 36-39 stopni Celsjusza w pięciu hrabstwach. A jednak, jak mówi ten mem , to najfajniejsze lato w całym twoim życiu. Z powodu zmiany klimatu – bezpośrednia przyczynanadmiernego ciepła, które masz teraz – planeta staje się coraz gorętsza i coraz częstsze są nieregularne zjawiska pogodowe.

To, co sprawia, że fale upałów i fale upałów są szczególnie niebezpieczne, to fakt, że mogą one, jak widzieliśmy tego lata, wpływać na kluczową infrastrukturę, taką jak elektryczność dostarczająca klimatyzację. Niezależnie od tego, czy skończysz bez prądu w środku bezprecedensowego wydarzenia pogodowego, czy też rozpłyniesz się w zwykłym letnim upale, klimatyzator przygotował listę rozwiązań, które pozwolą Ci ochłodzić się bez klimatyzacji.

Weź zimny prysznic lub kąpiel

Ważne przypomnienie: Reed Caldwell, lekarz na izbie przyjęć w NYU Langone Health, powiedział, że jeśli jesteś w punkcie, w którym musisz wszędzie kłaść worki z lodem, aby obniżyć temperaturę wewnętrzną ciała. – Możesz potrzebować opieki medycznej. Jest to kluczowa różnica między uczuciem dyskomfortu w upale (coś normalnego i zdrowego) a przegrzaniem (niebezpiecznym). Niektóre oznaki, że dotarłeś do ostatniej kategorii, według Caldwella, to nagły brak pocenia się, zawroty głowy lub omdlenia, dezorientacja lub zauważenie, że mocz jest ciemnobrązowy.

Biorąc to pod uwagę, istnieje wiele sposobów na ochłodę, wiele z nich jest dostępnych online na Twitterze lub w National Weather Service . Pierwszym i najczęstszym trikiem jest wzięcie zimnego prysznica lub kąpieli – co również zaleca wspomniana wyżej usługa. Caldwell twierdzi, że można chodzić po otwartym systemie nawadniania trawników, czyli takich czynności, jakie wykonywałeś w dzieciństwie i bawić się wodą na zewnątrz.

Połóż lód na niektórych częściach ciała

Jak pokazuje ta nieco przerażająca grafika , ciało ma kilka punktów szybkiego schładzania, na których można umieścić worek lodu lub mrożonych warzyw. Te punkty to: kark, okolice narządów płciowych i pachy. Nie ma nawet najciekawszych miejsc do kładzenia lodu, ale tutaj duże naczynia krwionośne są bliżej powierzchni.

Zrób sobie klimatyzator

Oczywiście nie jest tak dobry jak prawdziwy, ale jest znacznie tańszy i znacznie tańszy. Istnieją dwie dobre metody, obie przetestowane w 2016 roku przez Consumer Reports.

Te dwie metody kosztują mniej niż 30 USD (125 lei) i są wyjaśnione w tym filmie na kanale YouTube Consumer Reports . Aby wyjaśnić pokrótce: pierwszy obejmuje 19-litrowe wiadro pełne lodu i mały wentylator, który bije w nim i wciąga zimne powietrze przez plastikowe rurki, do których przyczepiasz wiadra. W przypadku drugiej metody musisz zrobić praktycznie to samo, ale z tańszymi materiałami, takimi jak pudełko termoizolacyjne z pianki zamiast wiadra i kilka jednorazowych szklanek zamiast rurek. Zasadniczo potrzebujesz wentylatora, pojemnika i lodu, aby stworzyć rodzaj klimatyzatora.

Jednak projekty DIY mają ostrzeżenie: „W ciągu godziny obydwom urządzeniom DIY udało się obniżyć temperaturę w pomieszczeniu tylko o trzy stopnie. Po pół godzinie użytkowania temperatura znów zaczęła rosnąć” – poinformował Lifehacker . „Kiedy przetestowali chłodzenie przestrzeni w kawałkach za pomocą urządzeń do majsterkowania, odkryli, że temperatura była o około 15 stopni niższa. Tak więc w najlepszym przypadku musisz stać przy AC DIY, aby cieszyć się doświadczeniem.

Umieść folię na oknach

Jeśli nie masz zasłon lub żaluzji (a nawet jeśli posiadasz), najskuteczniejszym sposobem na obniżenie temperatury w domu jest zasłonięcie promieni słonecznych folią aluminiową umieszczoną na oknach. Dlaczego film? Odbija promienie słoneczne (błyszcząca część musi być skierowana na zewnątrz) i jest całkowicie nieprzezroczysta; żaden promień nie przechodzi przez nią, może tylko wzdłuż krawędzi.

Niekoniecznie porównujesz dom do samochodu, ale zastanów się, jak szybko nagrzewa się samochód pozostawiony na słońcu . W jednym z badań naukowcy odkryli, że samochód pozostawiony na słońcu w dzień o temperaturze 35 stopni Celsjusza osiągnął średnio 46 stopni na godzinę, aw niektórych miejscach nawet 70 stopni. Folia aluminiowa na oknach w ogóle nie ochroni Twojego domu przed nagrzewaniem się, ale znacznie zmniejszy ciepło blokując promienie słoneczne.

Utwórz „obecny tunel” i/lub „chłodnię”

Jak opisano w poście na Twitterze autorstwa @ArnicaxRoss, stworzenie chłodnego pomieszczenia i „tunelu energetycznego” w domu z niewystarczającą klimatyzacją może pomóc w obniżeniu temperatury.

Jak opisuje post, tunel energetyczny polega na blokowaniu pomieszczenia w domu do chłodzenia, w którym znajduje się klimatyzacja. Zablokuj go od reszty domu tym, co masz pod ręką: grubymi kocami, kocami, prześcieradłami itp.

W pozostałej części domu otwórz wszystkie drzwi i okno w każdym pokoju. Oto część z prądem: ustaw wentylator naprzeciw każdego otwartego okna, aby wypuścić gorące powietrze i stworzyć strumień powietrza ( wentylowane powietrze jest chłodniejsze niż to stojące, ale działa to lepiej, gdy jest noc i powietrze na zewnątrz jest mniej gorące). Jak wspomniano w poście, ta technika sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku mieszkań typu wagon.

Jedz zimne rzeczy

Po raz kolejny Caldwell powiedział, że nie obniży to temperatury wewnętrznej osoby, która jest zagrożona przegrzaniem lub już osiągnęła ten punkt, ale sprawi, że poczujesz się bardzo dobrze. Jedz klasyczne rzeczy uwielbiane przez dzieci: lody, zimną galaretkę i/lub budyń trzymane w lodówce itp.. Jednak teraz prawdopodobnie nie lubisz gorących potraw. Teraz czas na zimne przysmaki.

Zrób sobie jednodniową przerwę (lub tydzień) od sportu

Pomyśl o swojej podróży przez upał jak o bardzo paskudnych i niebezpiecznych wakacjach , podczas których nie musisz uprawiać sportu. Sport w połączeniu z wysokimi temperaturami może podnieść temperaturę wewnętrzną, co może prowadzić do przegrzania. Ponadto sport (zwłaszcza latem) oznacza większe pocenie się i prawdopodobnie już się pocisz po prostu siedząc nieruchomo. Po co robić taki? Ze względów zdrowotnych zrób sobie przerwę od treningu, zwłaszcza jeśli chodzi o cardio.

Umieść wszystkie produkty do pielęgnacji skóry w lodówce

Niektórzy robią to już w upalne dni, ale niewiele jest rzeczy tak fajnych jak krem ​​do twarzy lub zimne serum, gdy jest gorąco.

Unikaj picia alkoholu i zażywania narkotyków

Oprócz zbyt małego nawodnienia (więcej na ten temat poniżej), Caldwell powiedział, że drugim największym błędem, jaki ludzie popełniają w ekstremalnych upałach, jest picie alkoholu i/lub branie narkotyków. Ale jest gorąco i nudzę się! może myślisz i to prawda. Na dworze jest bardzo gorąco, nudzisz się, a pomysł otwarcia zimnego piwa brzmi świetnie. Ale jak powiedział Caldwell, zawroty głowy lub brak świadomości swojego stanu fizycznego mogą narazić Cię na ryzyko przegrzania, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Ponadto alkohol i niektóre leki działają moczopędnie , co oznacza, że ​​odwadniają organizm. Miecz obosieczny.

Co najważniejsze: bądź nawodniony

To podstawowa rada, ale głównym błędem popełnianym przez ludzi, gdy jest gorąco, jest picie zbyt małej ilości wody, powiedział Caldwell. „Naturalnym sposobem na ochłodzenie ciała jest pocenie się. Kiedy się pocisz, tracisz dużo płynów – wyszeptał Caldwell. Pomysł, że bezbarwny mocz jest oznaką nawodnienia, jest mitem, ale celem byłoby uzyskanie jasnożółtego moczu. Jeśli jest Ci bardzo, bardzo gorąco, a mocz jest ciemnożółty lub brązowy, to znak, że potrzebujesz pilnego nawodnienia”.

Jeśli nie pijesz lodowatej wody, nawodnienie nie ochłodzi Cię od razu. Ale, jak powiedział Caldwell, kiedy jest gorąco, ciało ciężko pracuje, a dodatkowo się pocisz. Jeśli odpowiednio się nawadniasz (tj. pijesz prawie trzy lub cztery litry wody dziennie), utrzymujesz optymalną wydajność systemu, co nie sprawi, że poczujesz się tak dobrze, jak podczas kąpieli lodowej, ale pomoże ci to uniknąć przegrzać lub źle się czuć.